مارکتینگ پلن چیست ؟
مارکتینگ پلن ( برنامه بازاریابی , سند بازاریابی , طرح بازاریابی , نقشه بازاریابی ) یک سند تجاری است که به هدف توصیف وضعیت کنونی شرکت در بازار و با اشاره به استراتژی بازاریابی Marketing Strategy در یک دوره زمانی مشخص بر اساس عناصر مارکتینگ نوشتهشده است. یک برنامه بازاریابی معمولا برای یک تا پنج سال تهیه میگردد.

کاربردهای برنامه بازاریابی ( مارکتینگ پلن ) :
برنامه بازاریابی جهت جذب سرمایه ( جذب سرمایه از طریق افراد کارآفرین و یا بانکها و مؤسسات مالی اعتباری )
برنامه بازاریابی جهت دریافت نمایندگی فروش محصولات و خدمات از شرکتهای داخلی و خارجی
برنامه بازاریابی جهت ارائه برنامه استراتژیک بازاریابی به هیئتمدیره
برنامه بازاریابی جهت بازنگری طرح کسب و کار تجاری Business Plan
برنامه مارکتینگ پلن جهت استخدام مدیر بازاریابی

1. امروزه در دنیای امپراتوری بانکها، درجایی که بانکها به دنبال سرمایهگذاری در صنایع ریزودرشت از شرکتهای Start-Up تا شرکتهای مادر تخصصی Holding و باوجود سیستم مدیریت ریسک در اینگونه بانکها ،طرحهای ساده کسب و کار تجاری Business Plan ، نمیتواند آنها را بهسوی سرمایهگذاری در اینگونه شرکتها سوق دهد.
اکنون تمامی سرمایهگذاران حرفهای سعی دارند که از کم و کیف (جزئیات) برنامههای آتی سازمانهای سرمایه پذیر آگهی یافته و با چشمباز دست به سرمایهگذاری نمایند.
این امر موجب آن شده است که افراد و سازمانهایی که به دنبال جذب سرمایه میباشند گامی به پیش برداشته و به سوی طراحی مارکتینگ پلن رفته و ابعاد تجاری را تا مرحله کسب سود برای سرمایهگذار خود شرح داده و آنها را به این سرمایهگذاری سوق دهند.
در این مسیر نرمافزارهای تخصصی وجود دارد که طرح پیشنهادی را از تمامی وجوه تحلیل نموده و حتی سازمان را تا مرحله بودجهبندی یاری مینماید
۲. تمامی سازمانها و مؤسسات انتفاعی با در نظر داشتن برنامههای بلندمدت خود سعی مینمایند تا سود خود را حداکثر و هزینه خود حداقل نمایند. در این مسیر در حوزه بازاریابی استراتژیک، مدیریت عالی سازمان و گاه هیئتمدیره، علاقهمندند که علاوه برداشتن برنامهریزی استراتژیک جامع سازمان در حوزههای تخصصی نیز برنامه استراتژیکی داشته تا بتوانند از طریق آن بر فعالیتهای مدیریت بازاریابی و فروش نظارت داشته و نیز برنامههای بلندمدت مدیران خود را با سند برنامهریزی خود مطابقت داده و از هرگونه انحراف اصولی جلوگیری نمایند.
۳. یک مدیر بازاریابی حرفهای پس از گذشت اندک زمانی از جذب خود در یک شرکت تجاری و شناخت ابعاد ساختاری آن، باید به صورت مکتوب نشان دهد چگونه، کارکنان تحت مدیریت خویش و سیستم مدیریت بازاریابی سازمان را مدیریت خواهد نمود. این مورد در بسیاری از شرکتهای بینالمللی در حال انجام است و گاه دیدهشده است که حتی پیش از استخدام قطعی فردی به عنوان مدیر بازاریابی ، از او طرح اولیه بازاریابی و پیشنهادهای اصلاحیاش را خواستهاند.
اگر به توسعه کسب و کار (توسعه بازار و توسعه محصول) میاندیشید، حتما با مارکتینگپلن باید آغاز نمایید.
مارکتینگ پلن اگر بر اساس اعداد و ارقام واقعی و منطقی و تحلیل صحیح موقعیت بیرونی و درونی سازمان تهیهشده باشد، حتما تاثیر زیادی بر کسب و کار شرکت خواهد داشت.از سوی دیگر مارکتینگ پلن خود بخشی از این برنامه استراتژیک کلان سازمان است که درون طرح کسب و کار ( سند بیزینسپلن ) Business Plan نیز آورده میشود. حال اگر طرح بازاریابی بهدرستی تهیه نشده باشد، کل استراتژی سازمان را به ناکجاآباد سوق نمیدهد؟
صرفنظر از مقیاس برنامه بازاریابی، باید بدانید که این برنامه یک سند جاری است.هر کسب و کاری به یک برنامه با ساختاری مناسب که بر اساس تحقیقات بازار، جایگاه رقبا و نتایج قابلدسترس، نیاز دارد.
برنامه باید پایه و اساس تمام فعالیتهای سازمان شما در ماهای پیش رو باشد. هرچند که همواره باید آماده تغییر جزئی و کلی این برنامه بر اساس صلاحدید و تغییرات شرایط محیطی باشد تا موفقیت شما تضمین گردد.
تیم مشاوران فرنوتک بر اساس یک استاندارد ۳۶ مرحلهای اقدام به تهیه و تدوین برنامه مارکتینگ پلن مینماید که در حال حاضر جامعترین روش استاندارد در جهان است.

پلن دیجیتال مارکتینگ شامل :
تحقیقات بازار
رقبا
قیمتگذاری ، جایگاهیابی ، برندسازی
بازار هدف
بیانیه ماموریت
بودجهبندی
محصول
استراتژیهای بازار
اهداف بازاریابی
بررسی و تحلیل نتایج
تحقیقات بازار
تحقیقات بازاریابی اصلی و مهمترین گام مارکتینگ پلن است که عبارت از جمعآوری، سازماندهی و نوشتن دادهها در خصوص خرید محصولات و خدمات کنونی سازمان که میتواند شامل ۷ طبقه باشد :
- تغییرات بازار، الگوی زمانی و نحوه خرید و دلایل آن.
- مشتریان، الگوی جمعیت شناختی، بخشبندی بازار،بازارهای هدف،نیاز، خواسته، تقاضا، فرایند تصمیمگیری.
- محصولات، محصولات موجود و محصولاتی که رقبا پیشنهاد میدهند.
- میزان و نحوه فروش در بازار کنونی.
- الگوبرداری در صنعت.
- تامین کنندگان. کسانی که به حمایت آنان نیاز دارید.
بازار هدف
کشف بازار هدف برای محصول و معرفی محصول برای آنان
محصول
تعریف محصول در مارکتینگ پلن بسیار مهم است. چگونه این محصول با بازار هدف در ارتباط است.بازار به چه نیاز دارد، چه خاصهای دارد، چه تقاضایی وجود دارد. در حال حاضر، بازار به چه محصولاتی دسترسی دارد. چه چیز بیشتری باید به مشتری ارائه شود.
رقبا
تشریح وضعیت رقبا در بازار. تشریح نقاط عطف، تمایز. برنامه رقبا در مبحث مدیریت برند.
بیانیه ماموریت
نوشتن یک بیانیه ماموریت مناسب با فعالیت شرکت. به چه کسی میفروشیم. چه میفروشیم و چه تمایزی دارد.
استراتژیهای بازار
استراتژی بازاریابی و اشاره به ترفیعاتی که خریدار بدان نیاز و یا حداقل در زمان خرید بر آنان اثر میگذارد.استراتژیهای به این موارد اشاره دارد:
- شبکهسازی، رفتن بهجایی که میتواند بازاری باشد.
- بازاریابی مستقیم. موارد چاپی و کوپنهای تخفیف.
- برنامههای آموزشی، برای افزایش سطح آگاهی از برند.
- نوشتن مقاله، ارائه راهکار، چهره شدن به صورت یک متخصص.
- فروش مستقیم/ فروش شخصی.
- ارائه گزارش مطبوعاتی.
- نحوه حضور در نمایشگاه.
- وبسایت.
قیمتگذاری ، جایگاهیابی ، برندسازی
از اطلاعات بهدستآمده، تدوین استراتژیهای قیمتگذاری محصول یا خدمت. جایگاهیابی محصول در بازار و روش افزایش آگاهی از برند.
بودجهبندی
بودجهریزی برای سرمایه در دسترس.چه استراتژی برای هزینهها در نظر داریم؟ کدام فعالیت باید توسط خودمان و کدام عمل را باید برون پساری نماییم؟
اهداف بازاریابی
انتخاب اهداف مناسب برای بازاریابی (به معنای اینکه بتوان اهداف را به صورت اعداد تعریف نمود).
بررسی و تحلیل نتایج
آزمون و ارزیابی . شناسایی استراتژیهایی در حال استفاده :
- نظرسنجی در بین مشتریان
- رصد فروش،مشتریان بالقوه، مراجعهکنندگان به وبسایت، تعداد مشتریان وفادار، تعداد مشتریان معرف
با تحقیقات در بازار هدف، در خصوص رقبا، شناخت موقعیتهای منحصربهفرد برند، جایگاه خود را بهتر شناخته و برای تغییر یا حفظ این جایگاه بهدرستی گام خواهیم برداشت. با انتخاب اهداف صحیح برای کمپین بازاریابی و تحلیل دائم آن، درکمان از تلاشهایمان برای رسیدن به نتایج بهتر و صحیحتر ، بیشتر خواهد شد.
موفقیت مدیریت بازاریابی در رصد و مقایسه دائم وضعیت موجود کمپین با اهداف از پیش تعیینشده است. پس باید مارکتینگ پلن یا طرح بازاریابی ، سندی زنده باشد.

بخش های اصلی در طراحی بیزینس پلن کدامند؟ – مشاوره طرح کسب و کار کلید نقشه راه
Executive summary( خلاصه اجرائی): خلاصه اجرایی یک بخش نهایت ۲ صفحه ای است. که در ابتدای طراحی بیزینس پلن قرار می گیرد. این بخش به یک مرور کلی بر روی تمام طرح کسب و کار شما دارد. و همچنین اهداف شما از کسب و کارتان را به طور خلاصه بیان می کند. این بخش اولین قسمت طرح شماست که سرمایه گذار آن را می خواند. به همین دلیل بهتر است پس از آنکه طرح شما کامل شد، این قسمت را تکمیل کنید.
Opportunity ( فرصت): در این بخش از طرح باید مشخص شود که شما چه مشکلی را در بازار می خواهید حل کنید. هدف اصلی شما و مخاطبین شما چه گروه و یا افرادی هستند. و همچنین به طور واضح مشخص کنید که دقیقا چه خدماتی را می خواهید ارائه دهید.
Execution ( اجرا): در این مرحله از طرح باید مشخص شود که می خواهید به چه روشی طرح خود را وارد بازار تجارت کنید. این بخش شامل مدیریت فروش کسب و کار شما، نحوه تبلیغات و برنامه ریزی سنجش پیشرفت کار است.
Team and company ( تیم و شرکت): برای اینکه سرمایه گذاران اطمینان بیشتری روی تیم و گروه شما داشته باشند. اگر تیم شرکت شما تکمیل شده است. لیست کامل کارکنان شرکت را به همراه آدرس شرکت در این بخش از طرح معرفی کنید. این کار می تواند سرمایه گذارانی که به دنبال کار با شرکت های موفق هستند را جذب کسب و کار شما کند.
Financial plan ( طرح مالی): در این بخش نیاز است تا شما به طور کامل و به صورت منطقی میزان سرمایه، مالیات، هزینه های شرکت و کارکنان، سود دهی و احتمالات ضرر و تمامی هزینه های مربوط به کسب و کارتان را به صورت دقیق پیش بینی کرده و آن را در بخشی با عنوان طرح مالی در طرح بیزینس پلن خود جای دهید.
Appendix (پیوست): اگر محصولات و مواردی خارج از بخش های ذکر شده است. که نیاز است تا آن را به سمع و نظر سرمایه گذاران برسانید. می توانید در این بخش از بیزینس پلن آن را ذکر کنید.
بیزینس پلن (Business Plan) یا طرح تجاری (طرح توجیهی) شامل چه مواردی است؟
چگونه طرح توجیهی بنویسیم؟ یک طرح کسب و کار (طرح توجیهی) شامل مجموعه ای از قسمتهای مختلف می باشد که تمامی طرح ها و ایده های شما را در بر می گیرد. شما باید تمامی ایده ها و برنامه های خود را دسته بندی کنید. بیزینس پلن مجتمع تجاری نیز به دسته بندی ایده ها می پردازد.
چگونه طرح توجیهی بنویسیم؟
قالب بیزینس پلن برای نوشتن بیزینس پلن بسیار کاربردی است. اگر نمونه بیزینس پلن را داشته باشید آن نمونه بیزینس پلن به شما کمک می کند تا بر اساس آن یک بیزینس پلن بنویسید. البته اگر تا الان بیزینس پلن ننوشتید و در ضمینه بیزینس پلن تخصص و تحصیلات ندارید. با یک مشاور بیزینس پلن مشورت کنید. بیزینس پلن نوشتن به راحتی نیست. بیزینس پلن رایگان نیست. بیزینس پلن آماده وجود ندارد و بیزینس پلن باید بر اساس نوع کسب کار شما بصورت جداگانه تهیه تدوین و نوشته شود.
۱- خلاصه طرح (Executive Summary)
۲- یک مرور کلی بر شرکت (Company Description)
۳- ذکر کردن برخی اطلاعات در مورد محصولات و خدمات شرکت (Products or Services)
۴- آنالیز بازار (Market Analysis)
۵- ارائه طرح جامع بازاریابی (Marketing Plan)
۶-طرح جامع فروش (Sales Plan)
۷- مدل در آمدی شرکت برای سود دهی (Revenue Model)
۸- فراهم کردن لیستی از نقاط ضعف، قدرت، فرصت ها، و تهدید های اصلی شرکت یا همان تحلیل یا آنالیز اسدبلیواوتی (SWOT Analysis)
۹- ذکر کردن برخی اطلاعات کلی در مورد اعضای اصلی تیم شرکت و همچنین مدیریت و نقش آنها در اداره شرکت (Management and Organization)
۱۰- ارائه جزئیات مالی شرکت (Financial plan and projections)
۱۱- برنامه بازگشت سرمایه – ROI با همان (Return on Investment)
۱۲- درخواست سرمایه و دلایل آن (Request For Funding)
۱۳- مدارک و ضمایم لازم بر حسب نیاز طرح کسب و کار (Appendix)
طرح توجیحی کسب و کار شرح کتبی آیندهی تجارت شما – مشاوره طرح کسب و کار کلید راهگشای موفقیت
طرح توجیحی کسب و کار شرح کتبی در مورد آینده ی تجارت شما است ، سندی که نمایانگر برنامه ریزی برای آنچه قصد دارید انجام دهید و چگونگی آن می باشد. شرکت طراحی بیزینس پلن طرح توجیحی کسب و کار را که در اصل یک سند راهبردی ( استژیک) برای کسب و کار شماست ارائه می دهد. زیرا آینده و سرنوشت اقتصادی کاری که در صدد انجام آن هستید را مشخص میکند و اثر مستقیم بر زندگی حرفه ای، سلامت کسب و کار شما خواهد گذاشت. از همین جا، امروز، با منابع، دارایی ها و هزینه هایی که در طرح توجیحی کسب و کار پیش بینی کردهاید، آغاز خواهید کرد تا به نقطه مورد نظر برسید. در طرح توجیحی کسب و کار اغلب راه افتادن کسب وکار، ایجاد درآمد و رسیدن به نقطه سر به سر است. هدف کسب و کار شما در آینده (بطور معمول سه تا پنج سال آینده) رسیدن به مجموعه متفاوتی از منابع، توانمندیها، استخدام نیرو های جدید متناسب با توسعه کسب و کار ، افزایش دارایی ها و سرانجام سودآوری می باشد . برنامه شما نشان می دهد که چگونه از مبدا به مقصد خواهید رسید. مثلا در مورد بیزینس پلن مجتمع تجاری توضیحات و برآوردهای لازم را انجام می دهد.
در دنیا – تدوین طرح توجیحی کسب و کار یک گزارش کتبی برای دریافت وام یا تخصیص بودجه است. شایسته است به طرح توجیحی کسب و کار به عنوان نقشه راه آینده اقتصادی خود بنگرید. این طرح نمایه ای برای درک چگونگی شکل گرفتن کسب و کار است . شما از این طرح می توانید به عنوان چراغ راه و ابزاری برای نظارت بر پیشرفت تا حصول به نتیجه بهره ببرید .
بیزینس پلن یک طراحی فوق العاده برای معرفی و شناخت کسب و کار و اهداف کار شما است. اگر در ابتدای کسب و کار خود بیزینس پلن کار خود را طراحی کنید. می توانید با سرعت و موفقیت بیشتری سرمایه گذاران را جذب کسب و کار خود کنید. در ادامه قصد داریم شما را بیشتر با مفهوم بیزینس پلن آشنا کنیم. یک شرکت طراحی بیزینس پلن می تواند این طرح را برای شما ارائه دهد.
در طراحی بیزینس پلن چه مواردی باید رعایت شود؟
- در طراحی این طرح برای کسب و کار تجاری، علاوه بر اینکه باید تمامی پیشینه و موارد مربوط به کسب کار و تجارت خود را مشخص کنید. باید مشخص کنید که چه اهدافی را پیش رو دارید. و چه نیاز هایی را به واسطه کسب و کار خود رفع خواهید نمود.
- در طرح خود باید مشخص کنید که مخاطب شما چه تیم، ارگان، گروه و یا افراد خاصی هستند.
- برای شروع و یا توسعه کسب و کار و تجارت خود به چه میزان سرمایه ای نیاز دارید؟ آیا گروه خاصی می توانند این نیاز به سرمایه را رفع نمایند؟
- کسانی که به عنوان مشتری های شما شناخته می شوند. آیا در محیط و شرایط خاصی کار و زندگی می کنند. و یا اینکه عمومیت مردم مشتری شما هستند.
- کسب کار شما، شامل چه محدودیت سنی است. آیا اصلا محدودیت سنی در تجارت شما وجود دارد؟
- نکته ی انتهایی که در طراحی بیزینس پلن باید آن را در نظر بگیرید، این است که چه محدودیت هایی بر سر راه تجارت شما قرار دارد. این محدودیت ها را بشناسید. و راه های رشد در محدودیت ها را شناسایی کنید.
طرح توجیحی کسب و کار برای چه کسانی مفید است؟
ممکن است این پرسش پیش بیاید که طرح توجیحی کسب و کار برای چه کسانی مفید است ؟ پاسخ این است که مدیران استارتاپ ها، کارآفرینان، روسای شرکت هایی که به دنبال شراکت در کسب و کار های نو هستند، صاحبان و مالکان کسب و کار، هرکسی می خواهد در کسب وکاری سرمایه گذاری کند و یا آن را گسترش دهد، یا منابع قابل توجهی پول، انرژی یا زمان مصرف کند و انتظار می رود سود را برگرداند، باید طرح توجیحی کسب و کاربنویسد.
بسیاری از شرکتهای بزرگ کار خود را روی کاغذ، در قالب طرحی برای متقاعد کردن سرمایه گذاران برای تأمین سرمایه لازم آغاز کردند. مانند بیزینس پلن مجتمع تجاری که برای جذب سرمایه گذار مفید خواهد بود.
تنها کسی که باید پاسخگو باشد شخص شما هستید !
تنها کسی که باید در برابر پیشرفت یا عدم آن از نظر نتایج کیفیت و هزینه و زمان در برنامه طرح توجیحی کسب و کار پاسخگو باشد شخص شما هستید ! نوشتن برنامه برای طرح توجیحی کسب و کار شما را وادار می سازد تا همه چیز را به طور همزمان بررسی کنید: تحقیقات بازار، فرضیات بازاریابی، برنامه عملیاتی، برنامه مالی، ساخت و ساز و زیرساخت، خرید ماشین آلات، به کارگماری منابع انسانی و استفاده از سرمایه های انسانی و منابع مالی و…. همه در سلسله زمانی که شما مشخص می کنید، انجام شده و درموفقیت یا شکست کسب و کار شما موثرند. همچنین هیچ کس جز شما به عنوان صاحب و مدیر کسب وکار مسئولیت موفقیت یا شکست این پروژه را ندارد.
طرح توجیحی کسب و کار به تعیین هدف اصلی شما کمک می کند – مشاوره طرح کسب و کار کلید نقشه راه کاری
طرح توجیحی کسب و کار به تعیین هدف اصلی شما کمک می کند. به عنوان مثال ، چنانچه در طرح توجیحی کسب و کار در بخش برنامه بازاریابیتان خرید سالانه ۱۰،۰۰۰ مشتری را پیش بینی کرده و در برنامه کارکنان قرار باشد ۲ فروشنده استخدام نمایی ، دیر یا زود از خود خواهید پرسید: چگونه ۲ فروشنده می توانند ۱۰،۰۰۰ مشتری بیابند؟ هنگامی که در برنامه بازاریابی خود تا پایان سال اول باید ۱۰،۰۰۰ مشتری از شما خرید کنند تا شما را به نقطه سود یا سر به سر برسانند این یک پیش بینی منفعل نیست. شما فقط منتظر آمدن مشتری نیستید. رسیدن به عدد درآمد تعیین شده به هدف بزرگ فروش شما تبدیل می شود . جستجوی پاسخ ممکن است شما را به این نتیجه برساند که افزون بر استخدام کارکنان لازم است کارهای دیگری همچون تبلیغات، پیش بینی خدمات پس از فروش، عضویت در بانک های اطلاعاتی و تماس با تشکل ها و موسسات مربوط ، مذاکره یا توزیع کنندگان و تمرکز بر فروش عمده به شرکت های بزرگ انجام دهید. بیزینس پلن مجتمع تجاری می تواند به تمام این جزییات بپردازد. مشاوره طرح کسب و کار کلید نقشه را و موفقیت کسب و کار است.
طرح توجیحی کسب و کار مبنایی برای آموزش شما
برنامه های شما در طرح توجیحی کسب و کار مبنایی برای آموزش شما و ابزاری برای نظارت بر پیشرفت شما است. اگر قرار است نمونه محصول اولیه شما تا اول ماه آینده آماده شود ، اما ۷ روز دیرتر آماده گردد، از خودتان بپرسید که چرا؟ چه چیزی موجب این تاخیر در تولید شده ؟ و اگر این رویه و بی نظمی ادامه یابد در زمان مورد نظر خواهید توانست کسب و کارتان را بهرهبرداری برسانید؟ آیا این تاخیرموجب گران تر شدن قیمت مواد اولیه یا ازدست دادن مشتربان نخواهد شد؟ نکند در برنامه ریزیتان به مسیر خطا رفته اید ؟ آیا برای جبران وقت تلف شده و جلوگیری از تکرار این تاخیرها می توان تدبیری به کار بست؟ آنچه یاد می گیرید به شما کمک می کند تا دفعه بعد کار را به عنوان بخشی از طرح عملیاتی خود بهتر انجام دهید .
طرح توجیحی کسب و کار سندی برای جلب اعتماد
طرح توجیحی کسب و کار سندی برای جلب اعتماد است. این طرح یک تصویر مناسب و منطقی برای تعامل با سازمان ها، بانک ها یا افرادی است که قرار است به شما مجوز یا وام بدهند . شماباید طرحی را ارایه دهید که شمای کلی کسب و کارتان را از روزی که آغاز می کنید تا زمانی که کسب و کارتان رونق گرفته و توان بازپرداخت ما به ازای تسهیلات دریافتی را داشته باشید به دیگران نشان دهد. طرح توجیحی کسب و کار ،یک سند و سابقه ی کتبی از شماست که هدف های شما و چگونگی رسیدن به آنها را مشخص می کند. این طرح با صدای بلند و واضح ، پیامی را ارسال می کند: شما کسب و کار خود را درک می کنید و می توانید به نتایج وعده داده شده برسید. بیزینس پلن مجتمع تجاری نیز همین سند کتبی است.
فواید مهم در بیزینس پلن – طرح توجیهی Business Plan
۱- جذب کردن سرمایه گذار: Business Plan طرح توجیهی – کمک مهمی را به کارآفرینانی خواهد کرد که در جستجوی سرمایه گذار هستند و میخواهند برنامه ها و دیدگاههای کسب و کارشان را به نحو عالی در معرض دید سرمایه گذاران بگذارند.
۲- گم نکردن راه خودمان: از طرف دیگر طرح توجیهی – طرح توجیهی Business Plan خواهد توانست برای جذب افراد کار لازمه ، بهتر کردن معامله با تامین کننده ها و به شکل کلی، جواب دادن به این سوال که چگونه شرکت خودمان را به بهترین شکل مدیریت کنیم، مثمر ثمر باشد. بیزینس پلن رایگان نمی باشد.
حالا باید ببینیم که یک طرح کسب و کار – طرح توجیهی دارای چه مواردی است و این موارد را به چه شکلی در کنار هم قرار میدهیم؟ آن چیزهایی که در طرح کسب و کار داریم!
سه قسمت اصلی در Business Plan بیزینس پلن – طرح توجیهی – بیزینس پلن رایگان نیست.
یک بیزینس پلن Business Plan شامل ۳ قسمت اصلی است:
۱- طرح مفهومی (طرح توجیهی) برای کسب و کار شما:
این طرح شامل موضوعات کلی مربوط به صنعت شما، ساختمان کلی کسب و کار شما و کالا یا خدمات اصلی شما است. آموزش بیزینس پلن نوشتن رایگان نیست.
۲- تحلیل بازار کسب و کار – طرح توجیهی:
در این مورد شما باید این مسائل را توصیف و بررسی کنید:
بازار شما را چه افرادی تشکیل خواهند داد؟
چه مواقعی بهتر میتوان انها را پیدایشان کرد؟
چه موقعی و چرا ممکن است انها خرید کنند؟
با چه افرادی برای صاحب شدن این بازار باید رقابت کنیم؟
برای رقابت کردن با آنها باید به چه جایگاه و موقعیتی برسیم؟
۳- قسمت مالی طرح توجیهی:
در اخر به این میپردازید که درآمد شما، جریان نقدینگی شرکت، ترازنامه مالی شرکت و بقیه نسبتهای مالی که مربوط به کسب و کار شما است، چگونه خواهد بود؟ برای این قسمت به احتمال خیلی زیاد به یک برنامه و نرم افزار برای حسابداری و یک شخص حسابدار نیاز پیدا خواهید کرد! چیکار کنم بیزینس پلن بنویسم.
هفت مورد کلیدی در طریقه نوشتن طرح توجیهی کسب و کار برای استارت آپ ها
به جز این سه قسمت اصلی که در Business Plan وجود دارد؛ ۷ مورد مهم دیگر هم در طرح توجیهی کسب و کار نوشته خواهد شد و شامل:
- چکیده اجرایی
- توضیح کسب و کار
- تاکتیکهای لازمه در بازار
- بررسی و آنالیز رقبا
- برنامه طراحی و رواج دادن کسب و کار
- عوامل اقتصادی و عوامل مالی در شرکت
- برنامه های بخش مدیریت و برنامه های عملیاتی
علاوه بر اینها، Business Plan دارای مواردی مثل صفحه عنوان، یک فهرست مطالب و همچنین یک کاور نیز میباشد. نوشتن بیزینس پلن برای کارم.
بیزینس پلن (طرح توجیهی) شما باید به چه مقداری باشد؟
بستگی دارد به این موضوع که از Business Plan – طرح توجیهی – خودتان چه استفادهای خواهید داشت، بازه این طرح میتواند از یک خط در پشت یک عدد پاکت تا یک فایل با صد صفحه را شامل شود! اما اکثرا یک طرح کسب و کار، حدودا ۱۵ تا ۲۰ صفحه می باشد (و البته این عدد قابل تغییر خواهد بود).
- ماهیت کسب و کار شما : مقدار Business Plan – طرح توجیهی – مهمتر از هر چیزی، اصولا به ماهیت کسب و کار شما بستگی دارد. اگر کسب و کاری که شما دارید ماهیت کاربردی سادهای را دارد، خواهید توانست آن را به تعداد پایینی از کلمات خلاصه کنید. بیزینس پلن می نویسم.
- به رو بودن بودن یا به روز نبودن کسب و کار شما: از طرف دیگر، اگر کسب و کارتان برنامه دارد تا شکل جدیدی از یک کسب وکار را و یا حتی یک صنعت تازه را در یک بازار جدید معرفی نماید، ممکن خواهد بود تا نیاز باشد تا حجم بیشتری را در مورد آن توضیح دهید.
- هدف از نوشتن Business Plan – طرح توجیهی چیست: هدف از نوشتن Business Plan هم عامل دیگری است که بر میزان طرح کسب و کارتان تاثیر خواهد داشت. اگر به طور مثال، برای کسب و کار همراه با ریسک خود، میخواهید یک تا چندین میلیارد تومان بودجه در نظر بگیرید، حتما شما نیاز دارید تا توضیحات بهتر و قانع کنندهتر را در قسمت های مختلف طرح کسب و کار خودتان بنویسید. بیزینس پلن نوشتن را ما انجام می دهیم.
ولی اگر Business Plan – طرح توجیهی – شما فقط برای مرور کردن برنامه ها و اهداف شرکت خودتان و همینطوربرای راحتی مدیریت کسب و کارتان میباشد؛ البته که یک نسخه مختصر و مفیدتر میتواند بسیار برای شما مناسبتر باشد.
چه فردی به Business Plan (طرح توجیهی) بیزینس پلن احتیاج دارد؟
شخصی که به بیزینس پلن Business Plan احتیاج ندارد، کسی است که بطور کلی و اصلا کسب و کاری برای خود ندارد! در واقع، هر فردی که میخواهد یک کسب و کاری را شروع نماید یا توسعه بدهد، قرار است یک مقداری (حالا کم یا زیاد) هزینه خود ، وقت خود و انرژی خود را برای رسیدن به هدف خود صرف کند و حتما این فرد به بیزینس پلن Business Plan احتیاج پیدا میکند.
طرح توجیهی کسب و کار برای استارت آپ ها
بسیاری از کمپانی ها و استارت آپهای وسیع ، کار خود را از نوشتن یک بیزینس پلن Business Plan شروع کردند؛ به شکلی که بتوانند بودجه لازم را برای اغاز کسب و کارشان از یک شخص سرمایهگزار کسب کنند.
البته این موضوع اشتباه بزرگی است که ما بگوییم استارت آپ تنها وقتی به بیزینس پلن Business Plan احتیاج دارد که در پی یک سرمایه برای اغاز کار خود میگردد. Business Plan بیزینس پلن برای تمام اقسام سرمایه گذاریها در هر دوره زمانی و در هر موقعیتی که کسب و کار با آن رو به رو میشود میتواند بسیار مفید و شاید حتی در بعضی مواقع ضروری واقع بشود. بیزینس پلن را فراموش نکنید.
– طرح توجیهی – طرح توجیهی – طرح توجیهی – طرح توجیهی – طرح توجیهی – طرح توجیهی – طرح توجیهی
تدوین و تهیه بیزینس پلن (Business Plan) و نوشتن طرح توجیهی برای جذب سرمایه گذار
تدوین و نگارش بیزینس پلن و یا طرح توجیهی کسب و کار برای متقاعد سازی و جذب سرمایه گذار امری ضروری است. بیزینس پلن مهم است.
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.